tisdag 30 oktober 2012

Kaninens intelligens och status

I dag fick vi besök i kaningården. Det var en man som hade vägarna förbi och blev nyfiken på vad som fanns i hägnet. Vi började prata lite allmänt om kaninerna och han verkade jättetrevlig. Efter stund sa han, "Det finns väl ingen intelligens i kaniner". Typiskt,tänkte jag och svarade "Jo,kaniner är lättlärda och fattar vad man vill ganska snabbt!" Då fnös han och kontrade "De tror jag vad jag vill på". Sedan försökte han locka till sig kaninerna genom att vifta med handen. Han viftade inte lite utan med stora gester. Ja, ni kan ju tänka er hur kaninerna reagerade när de såg en idiot med främmande lukt stå där och flamsa. De stack ju direkt!

"Där ser du" sa, knäppisen "De är helt IQ befriade". Då bet jag mig verkligen i tungan, för i mina ögon så var det ju han som intelligensen fattades på. Både i hur man uppför sig mot andra och vad man säger, men framför allt hans egna förutfattade meningar om något han inte ens hade kunskap om.

Synen på kaniner hos vuxna är generellt sätt ganska dålig. Antingen ser man på dem som om de vore gosedjur till små barn eller en bit mat på tallriken. Många tror dessutom att kaniner är små monster som bara sparkas och bits utan anledning. Mannen som besökte oss hade ingen aning om hur underbara stunder man kan ha med sina intelligenta,keliga och inte minst personliga kaniner. Det är synd att statusen hos våra underbara "niner" inte är bättre än vad den är!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar