onsdag 31 oktober 2012

Varför kaniner krafsar

En mycket vanlig fråga som jag ofta både får och läser om, är varför kaniner krafsar. Ofta lyder svaren att de beror på att de gillar att gräva. Men krafsande betyder ofta mer än så.

Det stämmer att kaniner gräver. För det mesta är grävandet honornas uppgift,eftersom de är dem som bygger bohålor åt ungarna i marken. Eller så gräver de för att de letar efter rötter eller annan föda i marken att äta på.

Eftersom mina kaniner bor i ett stort hägn har jag kunnat studera dem i en någorlunda naturlig miljö.Det jag har märkt och även fått stöd för är att hanar ofta krafsar när det märker att en rival närmar sig reviret eller när de blir utmanade av andra hanar i kolonin. Detta beteende kan visa sig hos honor också speciellt  hos dominanta honor.

Men jag skulle också vilja påstå att kaniner gräver av upphetsning och då menar jag både negativ och positiv upphetsning. Att gräva blir då ett sätt för kaniner att få utlopp för sina känslor och stillar adrenalin flödet.

Lukter spelar stor roll i kaninens liv och därför är det inte helt otroligt att de reagerar mer på dofter än vad vi människor gör (medvetet i alla fall). Vilken doft som utlöser grävandet är lite svårt att fastställa för oss.

Vi människor har ju också en massa trix för oss när vi blir upprörda eller glatt överaskade, eller nervösa. Skillnaden mellan oss och kaniner är att vi använder mycket ljud för att få utlopp.

Ett bra sätt att tolka kaninen är att jämföra kaninens krafsande med olika ljud och känslor vi människor har. Här nedanför tar jag mig friheten att sätta ljud på några olika krafsanden:). Detta är inte vetenskapligt bevisat utan grundar sig på mina egna tolkningar.

- Kaninen biter och krafsar när den är i ditt knä.
" Hörru du du, släpp mig,hallå!", " Vad du luktar gott idag baby!" ," Hallå,jag vill att du ger mig mat!" "Sitt inte bara där,gör något,klappa mera"! "Du gör mig upphetsad eller irriterad".

-Kaninen biter,krafsar och sedan slickar på dig!" Förlåt mig menar inget illa men jag är så upprörd eller upphetsad","Du gör mig så glaaaad!".

- Kaninen krafsar och stampar efter att du släppt ner den!
" Din dumskalle,du ska inte tro att du bestämmer över mig,blir så upprörd när du håller fast mig".

- Kaninen krafsar när den är ute på marken!
" Nu kommer den där typen nu igen", "Hon ska inte tro att hon är högre i rang än jag", "Åh,vad spännande en ny hona/hane". " Åh, vad roligt, matte har hittat på något nytt att undersöka".

- Kaninen krafsar i buren!
" Jag har överskottsenergi,måste syssla med något", " Jag är med barn och vill gräva bo" "Jag är uttråkad".

- Krafsar och biter i bur gallret!
"Hallå,släpp ut mig,jag blir tokig av att sitta här inne!" " Det finns verkligen något utanför buren som jag bara måste undersöka"" Känner mig ensam, jag vill ha uppmärksamhet".

Alla krafsanden måste naturligtvis tolkas utifrån helheten och situationen. Man kan också få mer ledtrådar om man lägger till öronens placering,blicken,svansföringen och ljudet.



2 kommentarer:

  1. Jag har alltid trott att de är för att klorna är långa eller kliar! Typ som med katter. Men har inget med de att göra?

    Har du några tips i "steg för steg"- form för att få en stressad kanin lugn? Jag har köpt en kanin för ca 2månader sen fr ett omplaceringshem, hon har haft de tufft innan, vet inte på vilket sätt.
    Mot mig är hon hur go som helst utanför buren men i buren är hon väldigt stressad och grinig

    SvaraRadera